20 СЕРПНЯ | 14.00ХЛІБНЯ

НЕВІДОМИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МОДЕРНІЗМ: ЯНОВСЬКИЙ, ЯКИМЕНКО, СЕНИЦЯ

Тиміш Мельник (фортепіано)
Роман Меліш (тенор, контратенор)
Олексій Шмурак (куратор, лектор)

Illustration

Фортепіанна і камерно-вокальна музикаЛекція і концерт
Тиміш Мельник (фортепіано)Роман Меліш (тенор, контратенор)Олексій Шмурак (куратор, лектор)
Проєкт присвячений маловідомим широкому загалу композиторам українського модернізму — Борису Яновському (1875-1933), Федору Якименку (1876-1945) та Павлу Сениці (1879-1960).
Піаніст і есеїст Тиміш Мельник з 2019 року досліджує нотні архіви та інші документи епохи з метою ревізії нашого уявлення про ідеї, образи, техніки, зв'язки і впливи 1900х-1930х. Тиміш співпрацює у цьому напрямку з виданням TheClaquers і куратором Стасом Невмержицьким. 
Композитор, куратор, лектор, співавтор подкасту АШОШ Олексій Шмурак у 2023 році прочитав на Cowo guru з текстуальною адаптацією на lb.ua серію лекцій, присвячену історії українського композиторського мислення, — з часів партесної школи до сьогодення, — особливу увагу приділивши новому погляду на українській модернізм.
Співак Роман Меліш — співак, тенор та контратенор, соліст Liatoshynskyi Capella: Early Music Ensemble Національного будинку музики. Спеціалізується на виконанні давньої музики, зокрема епох бароко та відродження. Звучання концерту через участь Меліша — особливе, бо включає теноровий і контратеноровий спектри вокальної виразності.
Модернізм — найбурхливіший час в українській історії: лібералізація царизму в імперії, потужний науково-технічний розвиток, мистецькі експерименти акумулювалися в яскравих особистостях і явищах. Короткий період незалежності змінився більшовистською диктатурою, яка на перших порах все ж давала митцям певну свободу. Пізніше зрілий сталінізм, окрім фізичного знищення багатьох українських діячів, ще й встановив монополію на мистецький канон, музичний зокрема. Не зважаючи на отриману незалежність у 1990ті, українські музичні інституції пасивні у перегляді українського музичного канону. Переважна більшість українських виконавців не артикулює увагу на маловідомих, але при цьому цікавих творчих досягненнях модерністських композиторів.
Повномасштабне російське вторгнення у 2022 році активізувало дослідницьку і творчу діяльність багатьох діячів і спільнот; порівняння нинішніх часів із столітньою давністю стало майже очевидним. І тоді, і зараз питання критичного осмислення історії, деконструкції міфів і стереотипів є ключовим для стратегування майбутнього.
Три композитори, яких представляє проєкт, дають уявлення про яскравий, емоційно переконливий світ, вільний і від боягузливості, і від провінційності, і від соцреалістичного викривлення. Лекція і концерт зосередяться на фортепіанній і камерній вокальній музиці композиторів, написаній у 1900х-1920х.
Програма
Борис Яновський - твори для голосу та фортепіано
Ennui. Cinq mélopoésies ("Нудьга", п’ять мелопоезій на слова Моріса Метерлінка)1. Ennui ("Нудьга", 1903)2. Ronde d’ennui ("Коло нудьги", 1903)3. Attente ("Чекання", 1903)4. Reflets ("Відображення", 1903)5. Et s’il revenait un jour. Mélodialogue ("І якщо він колись повернеться". Мелодіалог, 1906)
"Куль не жаліти" (слова Матвієнка, 1925)
Павло Сениця - твори для фортепіано
"Пісенька пастушок" (1916)"Пісенька дівчинки" (1924)"Павло Тичина", музичний портрет (1923)"Погляд, усміх і рух" (1924)"Колись увечорі", музичний малюнок (1915)"Пісня без слів" (1906)"Людина", два ескізи (1918)
Федір Якименко - П'ять ескізів з циклу Pages de poésie fantasque ("Сторінки примхливої поезії", 1908, Харків) для фортепіано
Rêve d'une source ("Мрія джерела")Fantômes passagers ("Мандровані привиди") Mirages fugitifs ("Швидкоплинні марева")Chanson des rayons de lune ("Пісня місячних променів")Paysages d'un monde inconnu ("Пейзажі невідомого світу")
Павло Сениця - твори для голосу і фортепіано
"Останній промінь згас" (слова Мелетія Кічури, 1914)"Місяць закоханий в ніч" (слова Олександра Олеся, 1912)"Ох, немає кому щире слово сказать" (слова Миколи Коваленка, 1912)"Я не молюсь давно" (слова Миколи Філянського, 1912)"Хата" (слова Н. Хлєбнікової, 1925)
ВХІД НА ПОДІЮ ВІЛЬНИЙЗа наявності вхідного квитка на територію музейного комплексу Софія Київська (300 грн — повний, 150 грн — пільговий)

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ «ДОМ МАЙСТЕР КЛАС»
Місцезнаходження юридичної особи: 01030, м. Київ, ВУЛИЦЯ МИХАЙЛА КОЦЮБИНСЬКОГО, будинок 6Ідентифікаційний код юридичної особи: 40409624Неприбуткова організація згідно Рішення ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві № 1726594600633 від 31.03.2017Не платник ПДВБанківська установа Компанії: КИЇВСЬКЕ ГРУ АТ КБ "ПРИВАТБАНК"Рахунок отримувача у форматі IBAN: UA203052990000026007030112674Код Банку (МФО): 321842

© 2023 Дом Майстер Клас